JORNADA D'EDUCACIÓ PATRIMONIAL.

PRIMERA PART:
“LA MALEA COM A COMBUSTIBLE DEL FORN DE LA REIAL FÀBRICA”



El CEIP de Costur està treballant en un projecte titulat "Reial Fàbrica. 300 anys d'innovació, memòria i territori". Un projecte que representa a una agrupació de 4 centres de la comarca, al costat de Costur estan IES Ximén d'Urrea, CEIP Naram de Figueroles, CEIP Comtessa de Llucena. Aquest projecte es planteja com una ampliació i extensió de l'objecte d'estudi del projecte executat des de 2017 pels centres de l'Alcora, amb el títol: "La Reial Fàbrica al 2027: Recuperem el Nostre patrimoni, sumem Competències i restem desigualtats".
Costur, Llucena, Figueroles, Sant Joan de Moró i l'Alcora són pobles que han viscut la seua història estretament lligats a la Reial Fàbrica des de la seua creació. Aquella primera fórmula de la porcellana, va recórrer a secret eixos indrets com una llavor amagada que va fer florir una indústria que s'a mantingut al capdavant de l'economia de la comarca des del segle XVIII fins a els nostres dies superant totes les crisi i sense deixar de ser mai un referent que traspassa fronteres.
Una de les activitats que prepararà el CEIP de Costur dins el projecte és "La malea com a combustible del forn de la Reial Fàbrica" ​​en el qual es realitzarà un treball de recerca de la importància del sotabosc mediterrani per la Reial Fabrica, de tot el procés de preparació d'aquesta malea per part dels veïns del poble de Costur.
L'activitat d'educació patrimonial duta a terme el dia 8 d'octubre, amb la col·laboració del Museu de Ceràmica de l'Alcora i l'AC la Fontanella, és la primera pedra d'aquest projecte.


Comencem la jornada explicant als xiquets/es que és la malea, perquè es feia servir, la seva relació amb la Reial Fabrica. Que tipus de plantes es recollien, preparant un herbari amb les més importants i recognoscibles.


 A partir d'aquí, amb uns veïns del poble, Ximo, Juanma i Santi, i dues burres, ens desplacem al camp per, de forma pràctica, recollir malea. 






Se'ls ensenya als xiquets/es les plantes que es recollien, com es feia. Les carreguem a les someres i tornem al local on seguirem amb l'activitat.

A la segona part de l'activitat treballarem amb fang i amb porcellana. D'una banda els xiquets/es, sobre plaques de fang, deixaren l'empremta de les diferents plantes recollides. Amb aquestes planxes van construir després el frontal d'uns pous de pedra en sec.






A continuació passem a jugar amb música i porcellana. Diferenciem a l'alta societat de l'època mitjançant música barroca i la classe baixa, amb la música tradicional d'una rondalla. La idea és que mentre sona la música barroca, els nens han d'amarar en porcellana uns mitjons, mentre que quan és la rondalla, el que impregnaran seran les herbes recollides.







 Després es penjaran perquè s'asseque i Tere i Eladi, del Museu de Ceràmica de l'Alcora intentaran fer alguna obra d'art.

Hem d'esperar per veure els resultats !!!!




Comentaris