JORNADA D'EDUCACIÓ PATRIMONIAL.
PRIMERA PART:
“LA MALEA COM A COMBUSTIBLE DEL FORN
DE LA REIAL FÀBRICA”
El CEIP de Costur està treballant en
un projecte titulat "Reial Fàbrica. 300 anys d'innovació,
memòria i territori". Un projecte que representa a una
agrupació de 4 centres de la comarca, al costat de Costur estan IES
Ximén d'Urrea, CEIP Naram de Figueroles, CEIP Comtessa de Llucena.
Aquest projecte es planteja com una ampliació i extensió de
l'objecte d'estudi del projecte executat des de 2017 pels centres de
l'Alcora, amb el títol: "La Reial Fàbrica al 2027: Recuperem
el Nostre patrimoni, sumem Competències i restem desigualtats".
Costur, Llucena, Figueroles, Sant Joan
de Moró i l'Alcora són pobles que han viscut la seua història
estretament lligats a la Reial Fàbrica des de la seua creació.
Aquella primera fórmula de la porcellana, va recórrer a secret
eixos indrets com una llavor amagada que va fer florir una indústria
que s'a mantingut al capdavant de l'economia de la comarca des del
segle XVIII fins a els nostres dies superant totes les crisi i sense
deixar de ser mai un referent que traspassa fronteres.
Una de les activitats que prepararà el
CEIP de Costur dins el projecte és "La malea com a combustible
del forn de la Reial Fàbrica" en el qual es realitzarà
un treball de recerca de la importància del sotabosc mediterrani per
la Reial Fabrica, de tot el procés de preparació d'aquesta malea
per part dels veïns del poble de Costur.
L'activitat d'educació patrimonial
duta a terme el dia 8 d'octubre, amb la col·laboració del Museu de
Ceràmica de l'Alcora i l'AC la Fontanella, és la primera pedra
d'aquest projecte.
Comencem la jornada explicant als
xiquets/es que és la malea, perquè es feia servir, la seva relació
amb la Reial Fabrica. Que tipus de plantes es recollien, preparant un
herbari amb les més importants i recognoscibles.
A partir d'aquí,
amb uns veïns del poble, Ximo, Juanma i Santi, i dues burres, ens
desplacem al camp per, de forma pràctica, recollir malea.
Se'ls
ensenya als xiquets/es les plantes que es recollien, com es feia. Les
carreguem a les someres i tornem al local on seguirem amb
l'activitat.
A la segona part de l'activitat
treballarem amb fang i amb porcellana. D'una banda els xiquets/es,
sobre plaques de fang, deixaren l'empremta de les diferents plantes
recollides. Amb aquestes planxes van construir després el frontal
d'uns pous de pedra en sec.
A continuació passem a jugar amb
música i porcellana. Diferenciem a l'alta societat de l'època
mitjançant música barroca i la classe baixa, amb la música
tradicional d'una rondalla. La idea és que mentre sona la música
barroca, els nens han d'amarar en porcellana uns mitjons, mentre que
quan és la rondalla, el que impregnaran seran les herbes recollides.
Després es penjaran perquè s'asseque i Tere i Eladi, del Museu de
Ceràmica de l'Alcora intentaran fer alguna obra d'art.
Hem d'esperar per veure els resultats
!!!!
Comentaris